Keď štrajkujú zamestnávatelia
Štrajky zamestnancov nie sú ničím neobvyklým. V minulosti tento spôsob nátlaku zamestnanci použili nespočetnekrát s cieľom vynútiť si vyššie platy alebo lepšie pracovné podmienky,
Štrajky zamestnancov nie sú ničím neobvyklým. V minulosti tento spôsob nátlaku zamestnanci použili nespočetnekrát s cieľom vynútiť si vyššie platy alebo lepšie pracovné podmienky, prípadne jedno aj druhé. Ale štrajk zamestnávateľov v reakcii na štrajk zamestnancov? To je niečo nevídané. A predsa sa stalo. Správa o tomto zriedkavom úkaze k nám prišla až z ďalekej Austrálie.
Vedenie austrálskej leteckej spoločnosti Qantas bolo nútené dlhé týždne obmedzovať lety a meniť ich harmonogram. Dôvodom bola séria štrajkov, ktoré zorganizovali odborové zväzy zamestnancov. Týmto spôsobom sa snažili vynútiť si vyššie platy, lepšie pracovné podmienky a záväzok, že sa pracovné miesta nebudú presúvať mimo Austráliu.
Až do tejto chvíle je to príbeh o kolektívnom vyjednávaní s využitím nátlakových metód ako ktorýkoľvek iný. To, čo nasledovalo potom, sa však z tejto schémy zásadne vymyká. Po dohode s akcionármi vedenie aerolínií s okamžitou platnosťou úplne zastavilo všetky austrálske aj medzinárodné lety. Výkonný riaditeľ aerolínií Alan Joyce oznámil tlačovým agentúram, že „lietadlá zostanú na letiskách na neurčitú dobu, až kým odbory zastupujúce pilotov, mechanikov a pozemný personál nedosiahnu dohodu s vedením aerolínií o platoch a pracovných podmienkach“. Tento krok vyburcoval z nečinnosti austrálsku vládu, ktorá sa celé týždne len prizerala tomu, ako jeden štrajk za druhým pomaly ničia najväčšieho austrálskeho leteckého prepravcu. Pozastavenie všetkých letov, ktoré sa dotklo desiatok tisíc ľudí síce nazvala extrémom, ale veci sa predsa len pohli z miesta. Spor sa dostal na špeciálny austrálsky tribunál, ktorý nariadil leteckej spoločnosti Qantas obnoviť leteckú prepravu a odborárom zastaviť štrajky.
Rozhodnutie je veľkým víťazstvom vedenia spoločnosti. Okamžite obnovila plnú prevádzku nie preto, že by jej to prikazoval súd, ale preto, že to bolo jej hlavným cieľom a odbory jej v tom bránili. Spoločnosť bola pod tlakom štrajkových akcií odborov, pričom svojím odvážnym rozhodnutím dokázala tento tlak preniesť na odbory, ktorým súd prikázal chodiť do roboty.
Nevieme ako sa príbeh aerolínií Qantas napokon skončí. Ich príklad ale už teraz môže poslúžiť ako inšpirácia pre zamestnávateľov v iných častiach sveta, že jediným riešením kolektívneho vyjednávania nie je len nechať sa donútiť ku kompromisu pod hrubým nátlakom. Táto inšpirácia je aktuálna najmä v súčasnosti, keď kombinácia hroziacej ekonomickej recesie a neprimeraných požiadaviek odborov môže poslať ku dnu aj inak úspešné firmy.
Letecká spoločnosť Qantas je mi sympatická od roku 1994, kedy som na ceste do Austrálie mal možnosť po prvýkrát využiť jej služby. Odteraz mám o dôvod viac lietať práve s nimi vždy, keď to bude možné.
Ján Oravec, HN