Tajomstvo úspechu budúceho ministra hospodárstva
Úspešný bude vtedy, keď pri jeho odchode z funkcie bude podnikateľské prostredie v lepšom stave než pri jeho nástupe.
Ako budeme vedieť posúdiť úspešnosť nastupujúceho ministra hospodárstva? Jednoducho. Úspešný bude vtedy, keď pri jeho odchode z funkcie bude podnikateľské prostredie v lepšom stave než pri jeho nástupe. V tejto oblasti sme v minulosti boli premiantom, dnes už ním nie sme. Niekde sa zhoršujeme, niekde prešľapujeme na mieste. Len zriedka sme svedkami mierneho pokroku. Nečudo, že mnohé krajiny nás predbiehajú.
Ešte nevieme, či bude zlepšovanie podnikateľského prostredia naďalej patriť medzi hlavné priority ministerstva hospodárstva. Tu si musíme počkať na jeho nového šéfa a na jeho prvé vyhlásenia a kroky. Na úspech však môže zabudnúť, ak sa mu nepodarí vytvoriť si k tomu dobrú východiskovú pozíciu.
V prvom rade si musí postrážiť programové vyhlásenie vlády. Každý nový minister hospodárstva už po niekoľkých dňoch pochopí, že kľúčové parametre podnikateľského prostredia sú v kompetencii jeho kolegov z iných rezortov. To je však neskoro. Ak sa mu nepodarí predísť tomu, aby si minister financií do programového vyhlásenia zapísal zvyšovanie daní, minister práce novelizáciu pracovno- právnej legislatívy v neprospech zamestnávateľov, či minister zdravotníctva kroky proti súkromnému sektoru, slovenské podnikateľské prostredie v pozícii ministra hospodárstva nespasí ani reinkarnovaný Steve Jobs.
Po druhé, bezpodmienečne musí získať "svaly" voči iným rezortom. Spomedzi všetkých ministerstiev je tradične najsilnejšie ministerstvo financií. Ministerstvu hospodárstva sa až na výnimky v minulosti príliš nedarilo presadzovať zlepšovanie či brániť zhoršovaniu prostredia u nás nielen zoči-voči ministerstvu financií, ale lepšie to nebolo ani pri ostatných rezortoch. Tento hendikep by mohol byť eliminovaný, ak by sa minister hospodárstva uchádzal o vymenovanie za podpredsedu vlády s kompetenciou a autoritou pre oblasť lepšej regulácie, vďaka čomu by vedel úspešnejšie riešiť rozpory s inými ministerstvami.
A napokon, rozhodne by sa mal pokúsiť dostať pod kontrolu proces pripomienkovania legislatívy Európskej únie, ktorej prenos do slovenských podmienok je dnes najvýznamnsjším zdrojom zhoršovania podmienok pre podnikanie u nás. Dôvodom je nadpráca ministerských úradníkov pri prenášaní smerníc do slovenskej legislatívy a nedostatočná komunikácia s podnikateľskou sférou.
Len po splnení týchto troch podmienok bude mať nový minister hospodárstva šancu na úspech a môže sa pustiť do zlepšovania prostredia. Netreba pritom vymýšľať koleso, stačí inšpirovať sa skúsenosťou iných, napr. v OECD, pozorne selektovať dobre mienené rady a sústrediť sa na opatrenia, ktoré zlepšia podmienky pre všetkých, nielen pre vybrané skupiny či odvetvia.
Ján Oravec, HN