Novinky

Diskusia s José Manuelom Barrosom, predsedom Európskej komisie, v rámci plenárneho zasadnutia Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru

Prepis vystúpenia prezidenta ZPS, Ján Oravca, v diskusii s predsedom EK José Manuelom Barrosom

Prezident Barroso, určite budete so mnou súhlasiť, že žijeme v dobe plnej paradoxov. Jedným z najväčších paradoxov súčasnosti je, že na jednej strane myšlienka Európskej únie nestratila na atraktívnosti mimo jej hraníc, čo dokazuje súčasná situácia na Ukrajine, zatiaľ čo na strane druhej v samotnej EÚ sa atraktívnosť európskej myšlienky pohybuje na historicky nízkych úrovniach.

Jednou z príčin narastajúcej nespokojnosti s inštitúciami EÚ je neustále narastajúce regulačné bremeno, ktoré je výsledkom doslova až rakovinového bujnenia EÚ legislatívy. Moja prvá otázka na Vás, prezident Barroso, teda je: ako hodnotíte Vaše aktivity v oblasti znižovania regulačného zaťaženia?

Problémom je tak obsah európskej legislatívy ako aj jej počet. Obsah je problémom preto, že Európska komisia sa úplne zbytočne a čoraz viac snaží regulovať každý detail každodenného života. Ja zastupujem slovenských podnikateľov a môžem Vám povedať, že  sú na Vás poriadne nahnevaní za snahu Európskej komisie regulovať každý aspekt ich podnikania, za túto regulačnú cunami, ktorá im často zbytočne zvyšuje náklady a znižuje tak ich konkurencieschopnosť. Mnohé smernice obsahujú nezmyselné zákazy alebo regulácie, Ak by však aj obsah smerníc bol úplne v poriadku, ešte stále tu zostáva problém s množstvom EÚ legislatívy. Keď sa pozrieme na dlhodobý vývoj v tejto oblasti, zistíme, že zatiaľ čo od 50-ych rokov do konca 80-ych rokov bola legislatívna činnosť na úrovni EÚ pod kontrolou, od 80-ych rokov sa vymkla akejkoľvek kontrole. K enormnému nárastu prišlo napriek tomu, že práve od 80-ych rokov začala jedna Európska komisia za druhou prijímať opatrenia na zásadné zníženie regulačného bremena, vrátane troch iniciatív Vašej komisie “Better regulation”, “Smart regulation” and “REFIT”, ktoré,  predpokladám, budete chcieť spomenúť vo Vašej odpovedi na moju otázku. Napriek všetkým týmto iniciatívam dosiaľ k zlepšeniu neprišlo. Faktom zostáva, že kým ešte začiatkom 80-ych rokov v EÚ platilo zhruba 5000 právnych noriem, dnes ich je asi 35 000. Nárast o 30 000 sa asi len ťažko dá označiť za úspech.

Skúsenosti z členských krajín hovoria, že krajina je pri znižovaní regulačného bremena úspešná len vtedy, keď sa tento cieľ stane jednou z najvyšších priorít šéfa exekutívy, s adekvátnym inštitucionálnym zastrešením, adekvátnymi a dostatočne silnými kompetenciami, ale aj zodpovednosťou.

Myslím si, že nedostatočný pokrok na úrovni EÚ je dôsledok toho, že aj vo Vami  vedených Európskych komisiách nebol eurokomisár, ktorý by bol zodpovedný výlučne za zníženie regulačného bremena a za zjednodušenie regulácie, za nič iné. Tento člen komisie by mal zároveň zastávať post podpredsedu Európskej komisie, aby riešenie problému získalo patričnú prioritu. Po svojom vymenovaní by mal v čo najkratšom čase predstúpiť pred Európsky parlament s návrhom na razantnú dereguláciu vrátane konkrétnych ukazovateľov – najmä koľko peňazí a času vo funkčnom období novej komisie ušetrí občanom a firmám zrušením príslušnej EÚ legislatívy.

Moja druhá otázka pre Vás preto je: viete si predstaviť, že práve tento návrh by bol medzi radami, ktoré takpovediac pošepkáte Vášmu nástupcovi v čele novej Európskej komisie?





 Ján Oravec, EHSV
 
 

Páčil sa Vám článok?
ZPS na sociálnych sieťach