Novinky

Nie stimulom, áno lepším podmienkam

Najprv spáva zo včerajšieho vydania tohto denníka: ministerstvo hospodárstva navrhuje schváliť ďalší stimul za milión eur vo forme daňových úľav. Nemecká firma má za ne v nasledujúcich troch rokoch vytvoriť 53 pracovných miest.

Najprv spáva zo včerajšieho vydania tohto denníka: ministerstvo hospodárstva navrhuje schváliť ďalší stimul za milión eur vo forme daňových úľav. Nemecká firma má za ne v nasledujúcich troch rokoch vytvoriť 53 pracovných miest. Táto správička stojí za povšimnutie, pretože nás uvádza priamo do centra debaty o spôsobe, akým sa má robiť hospodárska politika.
 
V zásade existujú dve možnosti. V prípade prvej si vláda podľa vlastného uváženia vyberá jednotlivé firmy a tým pomáha investovať pomocou širokej škály stimulov, od priamych dotácií až po odpustenie časti daňovej povinnosti v budúcnosti. A zároveň rezignuje pokiaľ ide o snahu vytvárať priaznivé podnikateľské prostredie pre všetkých. Druhá možnosť je presne opačná: absolútnou prioritou sa stáva zlepšovanie podnikateľského prostredia, zvyšovanie konkurencieschopnosti ekonomiky, vláda sa k investičným stimulom uchyľuje len vo výnimočných prípadoch, v ideálnom prípade vôbec.
 
Stačí len zbežný pohľad na realitu slovenskej ekonomiky a každému je hneď jasné, že vláda si – bohužiaľ – vybrala prvú možnosť. Kritika udeľovania investičných stimulov odznela na tomto miesto hádam už ix-krát. A nepopierateľným faktom je, že absolútnej väčšine malých a stredných podnikateľov, ktorý investičný stimul v živote nevideli a ani neuvidia, sa dýcha čoraz ťažšie. Dôvodov evidentného zhoršovania podmienok pre podnikanie je veľa, uvediem niekoľko smutných skutočností len o jednom parametri, ktorým je legislatívny a regulačný rámec.
 
Na Slovensku stále pretrváva legislatívna smršť, keď ročne pribudne asi 600 právnych noriem ročne. Ruka v ruke s kvantitou ide zlá kvalita legislatívy, ktorá vyplýva aj z chronicky zlého nastavenia procesu jej schvaľovania: často neodôvodnené používanie inštitútu skráteného pripomienkového konania, len formálne doložky vplyvov, tzv. ultra last minute poslanecké novely, ktoré sa len tvária ako poslanecké, ale v skutočnosti sú novelami ministerstiev, ktoré týmto spôsobom zámerne obchádzajú pripomienkové konanie. K tomu navyše treba pripočítať nadprácu pri preberaní legislatívy EÚ a nedostatočné pripomienkové konanie vzhľadom na jej dopad na slovenskú ekonomiku. Záver: Slovensko výrazne zaostáva za inými krajinami v regulačnej reforme, pretože tá nie je top prioritou predsedu vlády a tým ani jeho vlády.
 
Cena, ktorú platíme za tento alarmujúci stav, je obrovská. Za všetko hovoria hlavné zistenia z projektu bývalej Národnej agentúry pre malé a stredné podnikanie (teraz SBA), podľa ktorého len 12 najdôležitejších zákonoch (Obchodný zákonník, Živnostenský zákonník, DPH, Daň z príjmu, Zákonník práce a pod.) obsahuje celkovo 1942 povinností, celkové náklady spojené s ich dodržiavaním sa odhadujú na cca 28 % HDP (18,5 mld. euro).
 
Namiesto drahých investičných stimulov sa priam núka finančne nenáročný spôsob stimulovania ekonomiky. Nech sa znižovanie finančného a byrokratického zaťaženia konečne stane najvyššou prioritou exekutívy. Opäť začnime zlepšovať konkurencieschopnosť , naše umiestnenie v rebríčku Svetovej banky Doing Business. Nerobme nadprácu pri preberaní legislatívy EÚ. Nerobme časté a nepremyslené zmeny zákonov. Inšpirujme sa dobrými zahraničnými príkladmi, napr. z Veľkej Británie, kde platí princíp, že nový zákon môže byť schválený len vtedy, keď zároveň štát jeden starý zákon zruší.

Ján Oravec, HN

Páčil sa Vám článok?
ZPS na sociálnych sieťach