Stanovisko ZPS k schválenému rozpočtu verejnej správy na roky 2015 až 2017
1. Vláda rozpočet prezentovala so zbytočnou samochválou, opozícia ho zasa hodnotila s prílišnou zhovievavosťou, z pohľadu podnikateľov je namieste výrazne kritický tón. Združenie podnikateľov Slovenska (ďalej len ZPS) hodnotí schválený rozpočet....
1. Vláda rozpočet prezentovala so zbytočnou samochválou, opozícia ho zasa hodnotila s prílišnou zhovievavosťou, z pohľadu podnikateľov je namieste výrazne kritický tón. Združenie podnikateľov Slovenska (ďalej len ZPS) hodnotí schválený rozpočet verejnej správy na roky 2015 až 2017 kriticky, najmä zvyšovanie finančného zaťaženia podnikania a nedostatočnú snahu znižovať verejné výdavky. K tomuto hodnoteniu oprávňuje viacero zásadných dôvodov zosumarizovaných nižšie.
2. V dôsledku legislatívnych zmien, ktoré rozpočet v sebe obsahuje, sa daňové a odvodové príjmy verejnej správy v nasledujúcich troch rokoch zvýšia každý rok približne o pol miliardy eur. Tieto peniaze vláda vyberie najmä od podnikateľov.
3. Asi štvrť miliardy má vláda každý rok vybrať prostredníctvom zachovania sadzby DPH na úrovni 20 %. Deje sa tak napriek tomu, že vláda sa v minulosti prostredníctvom zákona zaviazala znížiť sadzbu DPH na 19 % v prípade, keď sa deficit dostane pod úroveň 3 %. Podnikateľom je jedno, ktorá vláda je v ktorom období pri moci, preto nie je podstatné, ktorá vláda tento záväzok do zákona vložila a ktorá ho má splniť. Zmena zákona a zrušenie tohto záväzku vysiela negatívny signál o tom, že zákony majú dodržiavať iba občania a podnikatelia, vláda a parlament, ak sa im nepáčia, si ich môžu ľubovoľne zmeniť. Podobné praktiky sa nedajú hodnotiť inak než ako útoky na základné piliere právneho štátu.
4. Združenie podnikateľov Slovenska (ďalej len ZPS) ďalej negatívne hodnotí legislatívne zmeny v odpisovaní, najmä zvýšenie doby odpisovania pre administratívne budovy zo súčasných 20 rokov na 40 rokov a zrušenie možnosti zvýhodneného lízingového odpisovania. Veľkým problémom podľa ZPS je uplatňovanie všetkých zmien v odpisovaní aj na už doteraz odpisovaný majetok, čo je uplatňovanie neprípustného princípu retroaktivity.
5. Podľa ZPS viac problémov než osohu prinesie aj snaha vlády zvýšiť úspešnosť výberu daní zavedením pravidiel transferového oceňovania, čím sa majú obmedziť možnosti daňových únikov medzi ekonomicky alebo personálne prepojenými spoločnosťami. Opatrenie sa má uplatniť aj na domáce vzájomne prepojené spoločnosti, ktoré konsolidujú svoje zisky a straty, čo zbytočne prinesie enormný nárast administratívneho zaťaženia.
6. Podľa ZPS by sa štát v boji s nekalými praktikami mal oveľa viac sústrediť na tzv. karuselové podvody pri DPH a nie na zaťažovanie podnikateľov novými výdavkami a povinnosťami, čoho príkladom je rozšírenie povinnosti evidencie tržieb v elektronickej pokladnici aj na nové oblasti podnikania.
7. ZPS napokon upozorňuje na veľký schodok medzi celkovými výdavkami a príjmami štátu z daní a odvodov, ktorý je oveľa vyšší než oficiálne vykazovaný deficit verejných financií. Túto priepasť nie je možné preklenúť nijakým zvyšovaním daní a odvodov, ale jedine zásadným znížením verejných výdavkov.