Účtovníctvo – povinnosť alebo potreba?
Časté zmeny zákonov a pribúdajúca byrokracia v súvislosti s vykazovaním finančných záležitostí podnikateľských subjektov sú často kritizované pre zvyšujúcu sa administratívnu záťaž najmä v prípade malých podnikateľov. Ide však naozaj len o záťaž? Na túto otázku sa snažil nájsť odpovede online prieskum zameraný na význam účtovníctva v malom podnikaní, ktorý realizoval Slovenský živnostenský zväz (SŽZ) a účtovno-softvérová spoločnosť Pro-fit.sk.
Cieľom prieskumu bolo zistiť, ako malí podnikatelia na Slovensku spracovávajú svoje účtovníctvo a nakoľko dáta z neho využívajú ako relevantný zdroj informácií pre ďalší rozvoj a smerovanie svojho podnikania. Prieskum potvrdil predpoklad, že časté zmeny zákonov (31%) a pribúdajúca administratíva a byrokracia (30%) sú najväčšou záťažou, ktorú vnímajú malí podnikatelia na Slovensku v súvislosti s vedením účtovníctva v rámci svojho podnikania. Ako tretiu najvýznamnejšiu bariéru, ktorú im vedenie účtovníctva spôsobuje označili finančnú záťaž (13%). „Tieto výsledky len potvrdzujú, že potreba stabilizovať legislatívu a zjednodušiť podnikanie, hlavne pre tých najmenších podnikateľov je stále aktuálna a my ju budeme naďalej presadzovať“, hovorí generálna sekretárka Slovenského živnostenského zväzu Viola Kromerová.
Približne 45% opýtaných, hlavne tých, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva, naopak, vedenie účtovníctva označila za nevyhnutnosť, bez ktorej sa v podnikaní nezaobídu. Za tri hlavné benefity, ktoré z vedenia účtovníctva malí podnikatelia pociťujú viac ako tretina uviedla, že im hlavne poskytuje prehľad o hospodárení a jeho efektívnosti (31%), prehľad o pohľadávkach (22%), ale pomáha tiež prispievať k daňovej optimalizácii (19%). „Správne vedenie účtovníctva však nie je len otázkou dodržiavania zákonov, či sledovania finančných tokov, ale je aj nástrojom strategického rozhodovania o smerovaní podnikania“, hovorí Peter Zimerman z pro-fit.sk, ktorý je jedným z koordinátorov prieskumu. „Pri dobrom nastavení účtovníctva a procesov by pritom nemalo znamenať nadmernú administratívnu ani finančnú záťaž pre podnikateľov“, dodáva P. Zimerman.
Na prieskume realizovanom v novembri a decembri 2013 za zúčastnila vzorka 135 respondentov, podnikajúcich formou živnosti alebo s.r.o., prevažne bez zamestnancov, resp. do 10 zamestnancov.
Kľúčové zistenia prieskumu:
Intenzita práce s účtovníctvom
Prieskum nepotvrdil rozšírenú predstavu o zanedbávaní účtovníctva zo strany malých podnikateľov. Takúto prax, teda spracovanie účtovníctva jednorazovo, iba v období pred podaním daňového priznania uviedla iba necelá pätina respondentov (19%). Naopak, drvivá väčšina malých podnikateľov deklarovala, že spracováva účtovníctvo, či už interne alebo externe, pravidelne, buď v intervaloch (43%) alebo priebežne (38%). Najväčšia časť respondentov (35%) uviedla, že sa s účtovnými údajmi oboznamuje v mesačnej periodicite.
Medzi najsledovanejšie účtovné položky, ktoré malí podnikatelia sledujú, patrí stav pohľadávok a záväzkov (21%), plnenie daňových povinností (21%) a sledovanie priebežného hospodárskeho výsledku (15%), zvyšok sleduje iné položky, ako napr. stav účtu, cash flow a pod.
Forma spracovania účtovníctva
Až 68% malých podnikateľov deklarovalo, že si účtovníctvo zabezpečujú interne, buď svojpomocne, bezplatne (51%) alebo prostredníctvom vlastného zamestnanca (17%). Iba približne tretina (32%) využíva služby externého dodávateľa.
Podnikatelia, ktorí vedú účtovníctvo externe, uviedli, že medzi tri najväčšie nevýhody takejto formy spolupráce s účtovníkom patrí zhoršená dostupnosť účtovných údajov, menej pružná vzájomná komunikácia s účtovníkom a nutnosť fyzického prenosu dokladov a z toho vyplývajúce riziko ich možnej straty, poškodenia alebo znehodnotenia pri prevoze.
Konzultácie podnikateľov s účtovníkmi
Tí z podnikateľov, ktorým spracováva účtovníctvo účtovník, či už interne alebo externe, deklarovali, že s ním pravidelne (39%) konzultujú svoje podnikateľské aktivity, 37% tak robí iba sporadicky a iba štvrtina (24%) tak nerobí nikdy.
Spôsob spracovania účtovníctva
Takmer 2/3 respondentov (66%) z tých, ktorí spracovávajú účtovníctvo interne, na to využíva tradičný softvér, inštalovaný v počítači, 25% využíva online účtovníctvo a 9% využíva na vedenie účtovníctva niektorý z jednoduchých tabuľkových programov.
PN