Uber. Inovácia alebo neférová konkurencia?
S príchodom Uberu, poskytujúceho zákazníkom lacnejšiu alternatívu voči tradičným taxislužbám, sa na Slovensku začína rozvíjať vášnivá debata, ktorej účastníkmi sú dva tábory rozdelené úplne protichodným pohľadom na to, čo to Uber vlastne je.
S príchodom Uberu, poskytujúceho zákazníkom lacnejšiu alternatívu voči tradičným taxislužbám, sa na Slovensku začína rozvíjať vášnivá debata, ktorej účastníkmi sú dva tábory rozdelené úplne protichodným pohľadom na to, čo to Uber vlastne je.
Tábor zástancov vidí Uber ako inováciu, ktorá nielen zatrasie podnikaním v taxislužbách, ale aj navždy zmení podobu tohto odvetvia. Potrebu odviezť sa z miesta A na miesto B budú mať ľudia aj v budúcnosti, akurát túto ich potrebu nebudú uspokojovať tradiční taxikári, pretože budú nahradení iným modelom poskytujúcim službu lacnejšie, napr. Uberom. Tento mechanizmus „tvorivého ničenia“ vidíme v ekonomike všade. Pozrime sa napríklad na vývoj zábavného priemyslu. Keď ľudia kedysi chceli počuť hudbu alebo vidieť film, museli ísť na koncert alebo do kina. Cez gramofóny, magnetofóny, prehrávače videokaziet, CD a DVD prehrávače, MP3 prehrávače sme sa dostali až k dnešnému streamovaniu hudby i videa. Naša potreba „konzumovať“ hudbu a filmy sa nezmenila, zmenil sa spôsob jej uspokojenia. Pre obdivovateľov Uberu je krik taxikárov len snahou zastaviť pokrok, ktorý je v prospech zákazníkov, pretože im sprístupňuje alternatívu za nižšiu cenu.
Tábor odporcov však poukazuje práve na to, že nižšia cena poskytovaná Uberom nie je výsledkom žiadnej inovácie, ale len obchádzaním regulácie. Keď nemusíte plniť celý rad zákonných povinností, môžete si dovoliť účtovať nižšie ceny. Nahnevaní taxikári právom poukazujú na dlhý zoznam požiadaviek, ktoré musia spĺňať, ak chcú taxikárčiť. Musia si kúpiť koncesiu, musia mať v aute taxameter, registračnú pokladňu, mať stojisko alebo garáž, platiť si častejšie prehliadky auta, platiť dane a odvody atď. Je fakt, že úspech akéhokoľvek biznis modelu by nemal byť založený na nerovnakých odmienkach pre podnikanie. Okrem Bratislavy je Uber dnes už vo viac než 300 mestách sveta. Jeho štart bol raketový. Svoju konkurenčnú výhodu však musí postaviť aj na niečom inom než len na úniku pred reguláciou, inak ho môže čakať rovnako raketový pád.
Nespornou zásluhou Uberu však je, že všade, kde prišiel, pomohol upriamiť pozornosť verejnosti na preregulovanosť podnikania. Slovensko nie je nijakou výnimkou. Regulácia taxikárov sa v našej ankete o Byrokratický nezmysel roka vďaka hlasovaniu verejnosti vlani umiestnila na „čestnom“ treťom mieste. Bolo by preto tragédiou, keby vláda i parlament na inak oprávnené sťažnosti taxikárov odpovedali napr. novelizáciou slávneho paragrafu Zákonníka práce o závislej činnosti, do ktorého len pribudne ustanovenie „šité“ proti Uberu. Pre zákonodarcov nech Uber nie je inšpiráciou ako zavádzať ďalšie zákonné reštrikcie, ale naopak, ako odľahčiť regulačné bremeno, ktoré v priebehu rokov často nezmyselne uvalili na plecia taxikárov.
Ján Oravec, HN