Vytvorte rezort podnikateľského prostredia
Medzi zámery vznikajúcej vlády sa dostalo aj znižovanie administratívneho zaťaženia. Zámer je to síce chvályhodný, ale je oveľa ľahšie dať ho na papier než zrealizovať. Vedeli by o tom rozprávať mnohí ministri hospodárstva, ktorí si s touto prioritou
Medzi zámery vznikajúcej vlády sa dostalo aj znižovanie administratívneho zaťaženia. Zámer je to síce chvályhodný, ale je oveľa ľahšie dať ho na papier než zrealizovať. Vedeli by o tom rozprávať mnohí ministri hospodárstva, ktorí si s touto prioritou sadali do kresla ministra a napriek ich snahe sa administratívna a regulačná záťaž u nás dlhodobo zvyšuje. Kľúčové je pochopiť, prečo neuspeli a nájsť odpoveď na zásadnú otázku, kto by mal mať zodpovednosť a právomoc v oblasti znižovania administratívnej záťaže, aby konečne prišli hmatateľné výsledky.
Ministri hospodárstva narastajúce zaťaženie nielen neznížili. Nedokázali ani zabrániť jeho ďalšiemu zvyšovaniu. Nebolo to však ich osobné zlyhanie. Je to totiž záležitosť systému, akým vláda funguje. Minister hospodárstva je len jedným z ministrov, ktorým je seberovný. Ostatní ministri majú vlastnú agendu, ktorou podnikateľské prostredie často zhoršujú. Presviedčanie, aby sa vlastných priorít vzdali a ustúpili inému ministrovi, sa ukázalo ako veľmi chabý nástroj na znižovanie byrokracie. Kto by mal teda šancu túto agendu riešiť úspešnejšie než ministri hospodárstva?
Prvá logická odpoveď je: predseda vlády. Má najvyššie právomoci, má nástroje na to, aby si od jednotlivých ministrov vynútil dôsledné napĺňanie snahy o znižovanie administratívnej záťaže. Tak to skutočne aj funguje v mnohých krajinách, ktoré sú v tejto oblasti úspešné. U nás však od tohto riešenia odrádza skutočnosť, že Úrad vlády nie je pre takúto úlohu dnes vhodné miesto. Nie je vybavený kapacitne, nemá ľudí, ktorí by sa v tejto problematike vyznali, vecne rieši úplne iné záležitosti. To isté sa dá konštatovať aj v prípade iných kandidátov, ktorými by mohli byť ministerstvo financií a ministerstvo spravodlivosti. Verejné financie či súdnictvo sú dostatočne veľké sústa na to, aby ministrom financií a spravodlivosti nezostalo veľa času ani energie, aby bojovali s inými rezortami a nútili ich do znižovania administratívnej záťaže.
A tak sa vráťme späť na ministerstvo hospodárstva. Aj to má v kompetencii aj iné veci než len zlepšovanie podnikateľského prostredia. A tie často v dennodennej agende ministra vysoko prevažovali. Preto jediným rozumným riešením ako znižovanie administratívnej záťaže inštitucionálne zastrešiť je rozdeliť ministerstvo na dve. Na ministerstvo obchodu, priemyslu a energetiky, ktoré by riešilo jeho tradičnú agendu. A na ministerstvo podnikateľského prostredia, ktorého minister by bol zároveň podpredsedom vlády, a ktoré by malo vo výlučnej kompetencii presadzovanie znižovania finančnej, legislatívnej, regulačnej a administratívnej záťaže podnikania.
Už vidím tie ironické úškľabky, že na boj s byrokraciou navrhujem vytvárať novú byrokraciu. Týmto návrhom by však nevznikala nijaká nová administratíva. Len by sa reorganizovala existujúca tak, aby bola jasne určená právomoc a zodpovednosť za realizáciu tejto dôležitej priority. A výhodou tohto návrhu je vznik ďalšieho postu na prerozdelenie, čo sa pri náročných koaličných rozhovoroch vždy môže zísť.
Ján Oravec, HN