Budíček, budúcnosť prichádza!
Ja ju vidím prichádzať v podobe finalistov súťaží na vyhľadávanie mladých a inovatívnych podnikateľov, ktoré už roky podporuje Združenie podnikateľov Slovenska. Má podobu podnikateľských príbehov a nápadov, ktoré by neboli možné bez dvoch zásadných
Ja ju vidím prichádzať v podobe finalistov súťaží na vyhľadávanie mladých a inovatívnych podnikateľov, ktoré už roky podporuje Združenie podnikateľov Slovenska. Má podobu podnikateľských príbehov a nápadov, ktoré by neboli možné bez dvoch zásadných vynálezov, bez existencie internetu a inteligentných telefónov.
Internet nám umožnil dovtedy nevídanú vzájomnú prepojenosť, ale obrovské možnosti pre komerčné využitie siete priniesol až nárast inteligencie jej koncových bodov. Teda našich telefónov, cez ktoré dnes môžeme platiť naše účty, na diaľku monitorovať naše byty a domy, regulovať domáce spotrebiče, čítať správy či knihy, počúvať hudbu, pozerať filmy či televíziu, prípadne len tak komunikovať s rodinou, priateľmi, známymi i úplne neznámymi ľuďmi. Tieto nové technologické možnosti začínajú mať revolučný dopad na ekonomiku. Dnes už nie je najpodstatnejšie vedieť vyrobiť, ale nalákať na jedno miesto na internete čo najväčší počet ľudí. Dochádza k zásadnému posunu podnikateľského súboja od konkurencie výrobcov ku konkurencii platforiem.
Dnes už poznáme veľa takýchto úspešných platforiem, ktoré vznikli v posledných rokoch. Najväčšou taxikárskou spoločnosťou na svete je dnes Uber. A to napriek tomu, že nezamestnáva taxikárov a nevlastní autá. Najväčšou mediálnou spoločnosťou je Facebook, ktorý nevlastní nijaké médiá. Najväčšími obchodníkmi na svete sú firmy ako Amazon či Alibaba, hoci nemajú nijaké zásoby. Najväčšou firmou na svete poskytujúcou ubytovacie služby je Airbnb, aj keď nevlastní nijaké hotely či iné nehnuteľnosti. Text približne s týmto obsahom koloval pred časom na sociálnych sieťach. Zaslúžene veľkej pozornosti sa mu dostalo preto, že vystihol veľmi podstatný trend. Tradičný biznis model začína byť vytláčaný revolúciou platforiem. Tie často neprodukujú pridanú hodnotu pre spotrebiteľa, „len“ umožnia, aby túto hodnotu na ich platforme vytvárali jedni užívatelia pre iných užívateľov. Facebook používame nie preto, že by on sám správy vytváral. Chodíme naň kvôli obsahu, ktorí svojimi statusmi vytvárajú jeho iní používatelia.
Keď už sme pri spotrebiteľoch, technologický pokrok už dnes mení ich správanie, pričom v neďalekej budúcnosti ho môže dokonca úplne revolucionizovať. Tradičný model, na ktorí sme všetci zvyknutí, je založený na triáde: kúpiť – vlastniť – užívať. Potom predať staré – kúpiť nové a tak stále dokola. V posledných rokoch sa čoraz viac začína presadzovať nový model: nekúpiť – nevlastniť – dočasne užívať požičané. To môže mať dramatické dôsledky pre trhovú ekonomiku ako ju poznáme dnes, ak povedzme v roku 2030 bude nakupovanie takmer zabudnutou aktivitou v hlbokej minulosti. Rovnako dramatické dôsledky však môžu mať nové technológie pre dnešnú podobu štátu, pretože napr. technológia blockchainu umožňuje nahradiť peniaze existujúce len vďaka donucovacej sile štátu decentralizovanými riešeniami, ktoré sa bez nej zaobídu.
Technologické inovácie sú ako ten nezastaviteľný vlak v hollywoodskom filme. Politici by mali vytriezvieť z ilúzie, že ho zastavia reguláciou a zdanením. Existujúce firmy a podnikatelia by sa nemali len tak prizerať ako ich ide zraziť. No a nové firmy a začínajúci podnikatelia by si ho nemali nechať ujsť a mali by naň čo najskôr naskočiť. Skrátka, budíček všetci, budúcnosť prichádza!
Ján Oravec, .týždeň