Výmena generácií nestačí
Dopyt po zmene bol kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvnil výsledky tak prezidentských volieb ako aj volieb do Európskeho parlamentu. Čo presne by sa však malo zmeniť?
Odpoveď je na prvý pohľad jednoduchá a ponúka sa sama: mali by sa zmeniť politici a tým aj politika. No stačí na skutočnú zmenu vymeniť len osoby a obsadenie?
Na túto otázku je dôležité hľadať odpoveď práve teraz, keď výsledky tohtoročných volieb naznačili a výsledky budúcoročných parlamentných volieb možno dokončia výraznú generačnú výmenu v slovenskej politike. A treba si uvedomiť, že takáto výmena je síce nevyhnutným, ale rozhodne nie dostačujúcim predpokladom na kvalitatívnu zmenu politiky.
Stačí vymeniť skorumpovaných za nepodplatiteľných? Stačí vymeniť neslušných za slušných? Stačí vymeniť tých, ktorí hľadia len na svoj záujem za tých, ktorí budú o sebe vyhlasovať, že im ide najmä o verejný záujem? Stačí vymeniť tých, ktorí sú v politike roky a sú už „okukaní“ za tých, ktorí sa do politiky vrhli len nedávno a logicky nemajú za sebou nijaké škandály, neúspechy či omyly? Bola by to určite viditeľná zmena a mnohým by to možno aj stačilo. Nestačilo by to však na zásadnú zmeny kvality hospodárskej a sociálnej politiky. Byť nepodplatiteľný, slušný, mladý či neopozeraný politik, ktorý sa poctivo usiluje o verejné blaho, totiž nestačí. Zásadné zvýšenie kvality politických rozhodnutí môže priniesť len zásadné zvýšenie nárokov na všetkých, ktorí budú zastávať verejné funkcie.
Ako je to dnes? Aby ste sa mohli stať napríklad ministrom, stačí byť v správny čas na správnom mieste, presvedčiť stranu, ktorej „patrí“ konkrétny rezort, že jej budete lojálni a že si osvojíte trochu jej ideológie. Ktokoľvek môže byť ministrom prakticky čohokoľvek. Nejde o to, že ministrom zdravotníctva by mal byť lekár, ministrom financií bankár, ministrom školstva učiteľ či ministrom pôdohospodárstva farmár. Naopak, každý kandidát na funkciu ministra by mal disponovať komplexnými vedomosťami a najmä by mal mať manažérske schopnosti, vďaka ktorým ich preukázateľne vie použiť vo viacerých oblastiach. A o tom by mali presvedčiť vo výberovom konaní. Rovnaké nároky by mali byť kladené na ľudí v kľúčových riadiacich pozíciách na ministerstvách či v nimi riadených organizáciách a agentúrach.
Zásadné zvýšenie kvalifikačných nárokov na ľudí vo verejnom sektore nie je samoúčelné. Dnešný rýchlo sa meniaci a vzájomne prepojený svet podstatne zvyšuje nároky na kvalitu rozhodovania manažérov v súkromnom sektore. Videnie vecí v súvislostiach, schopnosť riešiť komplexné problémy, tvorivé hľadanie neobvyklých riešení, kritické myslenie, schopnosť pracovať s najnovšími technológiami, to sú dnes kľúčové zručnosti pre úspešné riadenie.
Problémom je, že tieto zručnosti sa v slovenských školách dnes prakticky nevyučujú. Aj preto sú ľudia, ktorí prichádzajú do politiky, absolútne nepripravení spĺňať nároky, ktoré na nich kladie súčasná doba z hľadiska rozhodnutí, za ktorých prijímanie sú zodpovední. Ak začneme s rozvíjaním kľúčových zručností žiakov a študentov základných a stredných škôl, na spravovaní krajiny sa to môže pozitívne prejaviť o dvadsať rokov. A medzitým môže byť užitočné tlmiť očakávania okamžitých efektov generačnej výmeny v horizonte jedného roka. Nejde o skepticizmus, ale o racionálny spôsob ako sa vyhnúť prípadnému sklamaniu.
Zdroj: .týždeň