Novinky

Konferencia Európske regulácie očami biznisu

Pozývame vás na konferenciu, ktorej cieľom je upriamiť pozornosť na politiky EÚ v kontexte konkurencieschopnosti, s dôrazom na malé a stredné podniky.

Európska únia (EÚ) bola založená so zámerom dosiahnuť politické ciele a rozhodla sa tak urobiť formou hospodárskej spolupráce. Dnes európske spoločnosti ťažia nielen z vnútroštátneho domáceho trhu, ale zo širokej hospodárskej základne, ktorú im umožňuje európsky jednotný trh.

Slovenská ekonomika sa stala pred 20 rokmi súčasťou jednotného trhu, ktorý je najväčším vnútorným trhom na svete, vytvára 56 miliónov pracovných miest v Európe a 25 %  HDP EÚ. Jednotný európsky trh nedávno oslávil 30 výročie svojho vzniku a Slovensko si v máji 2024 pripomína dve dekády od vstupu do EÚ.

Vzhľadom na tieto historické míľniky prinášame unikátne podujatie upriamujúce pozornosť na politiky EÚ v kontexte konkurencieschopnosti z pohľadu malých a stredných firiem.

Konferencia poskytne tiež priestor na prezentáciu názorov týkajúcich sa dopadov európskych politík na malé a stredné podniky. 

Organizátor

Združenie podnikateľov Slovenska

Termín

23. mája 2024

Miesto konania

Bratislava

Partneri podujatia

Slovak Business Agency, Združenie mladých podnikateľov Slovenska

Mediálni partneri

TA3, Trend

Ako sa prihlásiť

Účasť na podujatí je bezplatná. Pre prihlásenie je potrebná registrácia, registrovať sa môžete môžete na nasledovnom linku.

Počet miest je obmedzený.

V prípade otázok kontaktujte sekretariát Združenia podnikateľov Slovenska na adrese [email protected]

Predbežný program

08:30 - 09:00   Registrácia účastníkov

09:00 - 09:10   Privítanie a otvorenie podujatia

  •  Ján Solík, prezident Združenia podnikateľov Slovenska

09:10 - 10:10   Diskusný blok 1: Konkurencieschopnosť a udržateľný rast: Najväčšie výzvy pre európsku a slovenskú ekonomiku

Meniace sa geoekonomické prostredie testuje konkurencieschopnosť EÚ, od energetickej bezpečnosti, cez technológie, inovácie, ekonomickú odolnosť a dodávateľské reťazce, pričom vlajková loď slovenského hospodárstva –automobilový priemysel – stelesňuje mnohé z týchto výziev. S akými výzvami – od výroby, získavania komponentov a surovín, uspokojenia dopytu po kvalifikovanej pracovnej sile až po čeleniu novej konkurencii – konfrontujú zelené ciele EÚ, slovenský a európsky priemysel? Ako by pri hľadaní riešení, ktoré zohľadňujú udržateľnosť i konkurencieschopnosť, mala vyzerať priemyselná politika a energetická politika? Kým napríklad Čína spolu s Ruskom a Indiou má rozostavaných 38 jadrových reaktorov a na pokrytie rastúceho dopytu po energii v súvislosti so zelenou transformáciou má na ďalšiu výstavbu naplánovaných 67, tak EÚ má vo výstavbe 2 a naplánovaných 7. Ďalším problémom je demografická kríza, ktorá nás čoskoro čaká. Podľa projekcii bude európsky kontinent jediným, ktorému do roku 2100 ubudne obyvateľstvo. Európa v roku 1960 tvorila 13% svetovej populácie, dnes je to 7% a v roku 2100 to majú byť len 4%. Rovnako klesá podiel európskej ekonomiky na svetovom HDP. Ako zastaviť a zvrátiť tieto trendy a čo by mali krajiny EÚ robiť, aby odomkli novú vlnu konkurencieschopnosti a udržateľného rastu?

10:10 - 10:30   Prestávka na kávu a občerstvenie

10:30 - 11:30   Diskusný blok 2: Komu sa nelení, tomu sa zelení: Sú zelené ambície EÚ pre malé a stredné firmy príležitosťou alebo klincom do rakvy

Zatiaľ čo zelené ambície a ciele EÚ sú zamerané na podporu hospodárskej udržateľnosti a ochrany životného prostredia, pre mnohých predstaviteľov MSP predstavujú ťarchu. MSP majú často obmedzené zdroje a personál, čo sťažuje orientáciu v administratívnych požiadavkách spojených s ekologickými nariadeniami EÚ. Dodržiavanie pravidiel môže zahŕňať rozsiahle papierovanie, oznamovacie povinnosti a monitorovacie procesy, MSP môžu mať nedostatok odborných znalostí potrebných na to, aby efektívne implementovali ekologické regulácie EÚ. Aké konkrétne výzvy predstavuje dodržiavanie nariadení EÚ pre existujúce obchodné modely MSP a ich dodávateľské reťazce? Dajú sa tieto ekologické normy a ambície EÚ využiť aj ako konkurenčná výhoda pre MSP alebo je ich plnenie nereálne a treba ich revidovať? Ako môžu tvorcovia politík zohľadniť špecifické potreby MSP, napr. poskytnutím podporných mechanizmov na uľahčenie ich prechodu na udržateľnejší a zodpovednejší obchodný model?

11:30 - 11:50   Prestávka na kávu a občerstvenie

11:50 - 12:50   Diskusný blok 3: Inovatívne technológie a MSP: Bude EÚ lídrom v inováciách alebo reguláciách?

Nové technológie firmám pomáhajú k vyššej efektívnosti, produktivite, využívaniu práce skúsených pracovníkov na diaľku, expanzii na nové trhy, či znižovaniu nákladov. Automatizácia, robotika, 5G, blockchain, umelá inteligencia či 3D tlač môžu zefektívniť a optimalizovať produkčné procesy, znížiť manuálne chyby a zlepšiť celkovú efektivitu operácií. Využitie platforiem elektronického obchodu, digitálnych marketingových stratégií a online platobných brán môže pomôcť firmám osloviť širšie publikum a preniknúť na globálne trhy. Zároveň nové technológie uľahčujú internacionalizáciu podnikania a využívanie potenciálu jednotného trhu. S implementáciou nových technológií sú však spojené aj nemalé investície, otázky spojené s dostatkom kvalifikovaných odborníkov, kybernetickou bezpečnosťou, ale tiež potreba vysporiadať sa regulačnými požiadavkami. EÚ v minulosti pristúpila k prísnej regulácii práce s osobnými údajmi, nedávno ako prvá na svete schválila reguláciu umelej inteligencie, reguláciu cookies, či obmedzenia doručovania pri cezhraničnom online predaji, ktoré podľa EP stále ovplyvňujú viac ako 50 % pokusov o nákup. Ako zvrátiť negatívny trend zaostávania Slovenska vo všetkých oblastiach indexu digitálnej ekonomiky, teda v ľudskom kapitále, pripojení na internet, v integrácii digitálnych technológií aj v digitálnych verejných službách, aby domácim firmám neušiel vlak a dokázali súťažiť so svojimi konkurentmi doma aj v zahraničí a využiť potenciál, ktorý nové technológie ponúkajú?

12:50 - 13:00  Záver podujatia

  • Ján Solík, prezident Združenia podnikateľov Slovenska

13:00 - 14:00   Obed a neformálny networking

Dresscode

Business Casual

Páčil sa Vám článok?
ZPS na sociálnych sieťach